Ydinvoiman konsultointipalvelut

Fortumin ydinvoimaosaaminen on kansainvälisesti tunnustettua. Tarjoamme ydinturvallisuus- ja jätehallintapalveluita sekä järjestelmätoimituksia ydinvoimateollisuudelle useilla ydinteknologian alueilla.

Fortumin ydinvoimaosaamisen kaupallistamisessa tehtiin vuoden 2013 aikana uusia avauksia. Allekirjoitimme ydinvoiman kehittämistä koskevan yhteistyösopimuksen venäläisen Rosatomin ja englantilaisen Rolls-Roycen kanssa. Yhtiöt selvittävät yhdessä Rosatomin kehittämän painevesireaktorin (VVER) soveltuvuutta Isoon-Britanniaan. Ensimmäisessä vaiheessa yhteistyökumppanit aloittavat valmistelut tyyppihyväksynnän (Generic Design Assessment) hankkimiseksi VVER-tyypin reaktoreille sekä valmistelut laitoslisensiointia varten. Fortum tarjoaa hankkeeseen erityisosaamistaan esimerkiksi ydinturvallisuuteen ja ydinjätehuoltoon liittyen.

Jatkoimme myös Fortumin kehittämien ioninvaihtomateriaalien toimituksia amerikkalaiselle EnergySolutions LLC:lle Japaniin. Ioninvaihtomateriaaleja käytetään Fukushiman vahingoittuneella Dai-ichi –voimalaitoksella radioaktiivisten

vesien puhdistamiseen. Fortumin toimitukset ovat sisältäneet vuodesta 2012 asti tuhansia kiloja raemaisessa muodossa olevaa ioninvaihtomateriaalia ydinvoimalan radioaktiivisten vesien puhdistamiseen.

Fortum on toimittanut kymmenien miljoonien eurojen arvosta ioninvaihtomateriaalia Fukushiman radioaktiivisten vesien puhdistamiseksi Japanissa.