Taloudellinen lisäarvo sidosryhmille

Fortum on merkittävä taloudellinen toimija Suomessa, Ruotsissa, Venäjällä, Puolassa, Norjassa sekä Baltian maissa. Seuraamme jatkuvasti toimintamme vaikutuksia ja sen tuottamaa hyvinvointia.

Fortumin toiminnan merkittävimmät suorat rahavirrat syntyvät myyntituotoista asiakkailta, ostoista palvelun- ja tavarantoimittajilta, korvauksista rahoittajille ja osakkeenomistajille, kasvu- ja ylläpitoinvestoinneista, henkilöstön palkoista sekä maksetuista veroista.

Toiminnallamme on myös epäsuoria taloudellisia vaikutuksia. Suomen valtio omistaa Fortumin osakkeista 50,8 %, ja osallistumme yhteiskunnan toimintaan mm. maksamalla veroja ja osinkoja. Näillä turvataan suomalaisen yhteiskunnan perustoimintoja ja rakennetaan hyvinvointia. Investoinnit ja tavaroiden ja palveluiden ostot työllistävät sekä paikallisesti että toiminta-alueidemme ulkopuolella. Maksetuilla palkoilla ja veroilla on positiivinen vaikutus paikallisiin yhteisöihin.

Oheisessa kuvassa on esitelty Fortumin rahavirrat eri sidosryhmille vuonna 2013 sekä esimerkkejä tuotetusta

taloudellisesta lisäarvosta. Viemällä hiiren kuvan päälle saat näkyviin lisätietoja Fortumin toiminnan suorista ja epäsuorista taloudellisista vaikutuksista eri sidosryhmille.

Tilikaudelta 2013 maksettavat verot toimintamaissamme olivat yhteensä 644 miljoonaa euroa. Eniten maksettavia veroja oli Ruotsin valtiolle, 382 miljoonaa euroa.

Lisäarvon tuottaminen (suluissa luvut vuodelta 2012)

Fortum

Lisäarvon jakautuminen

Henkilöstö