Ilmastomyönteiset sähkötuotteet

Vuonna 2013 kaikki Suomessa yksityisasiakkaille myyty sähkö oli CO2-päästötöntä ja tuotettiin vesi- ja tuulivoimalla. Vesi- ja tuulisähkön alkuperä varmennettiin eurooppalaisella sähkön alkuperätodistuksella tai Suomen luonnonsuojeluliiton EKOenergia-merkillä.

Vuonna 2013 kaikki sähkö Ruotsissa myytiin yhdessä ympäristöarvon kanssa. Asiakkaat voivat itse valita joko Fortum Enkel -sähkötuotteen, joka on tuuli- ja vesivoimalla tuotetun sähkön yhdistelmä tai valita energianlähteekseen joko tuuli- tai vesivoimaa. Fortum Enkel -tuotteella on Ruotsin luonnonsuojeluliiton Bra Miljöval -merkki. Täysin tuuli- tai vesisähkönä myytävä sähkö perustuu eurooppalaiselle sähkön alkuperätodistukselle.

Ruotsissa asiakkaat, jotka eivät itse valitse ympäristömerkittyä sähköä, saavat ydinvoimalla tuotettua

sähköä, joka on tuotantovaiheessa hiilidioksidipäästötöntä. Myös Norjassa asiakkaille tarjotaan CO2-päästötöntä sähköä, joka on tuotettu 100 %:sti uusiutuvalla energialla.