Lämpövoima

Fortum tuottaa sähköä ja lämpöä monipuolisesti eri polttoaineiden polttoon perustuvassa lämpövoimatuotannossa. Suurin osa lämpövoimatuotannostamme tapahtuu CHP-laitoksilla, lisäksi meillä on sähkön lauhdetuotantoa ja lämmön erillistuotantoa. Vuonna 2013 tuotimme lämpövoimalla 27 TWh sähköä ja 39,7 TWh lämpöä.

Fortumilla on 28 sähkön ja lämmön yhteistuotantolaitosta (CHP) Suomessa, Ruotsissa, Venäjällä, Puolassa, Baltian maissa ja Isossa-Britanniassa. CHP-laitosten osuus koko sähköntuotannostamme oli 33 % (2012: 32 %)  ja lämmöntuotannostamme 83 % (2012: 79 %).

Lauhdevoimalaitoksia Fortumilla on Suomessa ja Venäjällä. Suomessa omistamme kaksi kivihiilivoimalaitosta, Inkoon ja Meri-Porin laitokset. Venäjällä lauhdevoimalaitoksiamme ovat uudet kaasua polttoaineena käyttävät laitokset Njaganissa. Vuonna 2013 lauhdetuotannon osuus koko sähköntuotannostamme oli 6,7 %.

Erillisen lämmöntuotannon lämpölaitokset toimivat tavallisesti vara- ja huippuvoimaloina vuoden kylmimpänä aikana. Lämpölaitoksia Fortumilla on lähes kaikissa toimintamaissaan. Vuonna 2013 lämpölaitosten osuus koko lämmöntuotannostamme oli 17 %.